Overstående var overskriften på en artikel i det første Print og Medier magasin, der udkom i november måned for et år siden. Artiklen handlede om, hvordan det gav større udbytte af fx direct mail-kampagner, hvis man benyttede datadreven kommunikation.

I det magasin, der om få dage, primo november, vil dumpe ind i brevkasserne i den grafiske branche er temaet Industri 4.0 herunder brugen af data. Denne gang til at opnå en mere både produktions- og kosteffektiv drift i virksomheden.

Der er ikke så forfærdelig mange virksomheder inden for branchen, der endnu benytter sig af de data, de sikkert allerede har til rådighed, hvilket kan være lidt uforståeligt, da der kan være rigtig mange penge at hente.

I en af artiklerne udtaler Stibo Completes Technical Director, Poul Mikkelsen bl.a.: Hvis vi fx bare kan forbedre produktiviteten på rotationen med én procent, så er det rigtig mange penge, der spares. Det er ikke tusinder af kroner, det er mange hundrede tusinder af kroner.

Og måske skal eksisterende udstyr blot optimeres/justeres frem for at udskiftes. For hvis du vidste, hvad dit udstyr kunne fortælle dig… Så ville du måske træffe nogle helt andre beslutninger end dem du ellers træffer.

Data om blandt andet oppetid, produktivitet og kvalitet ligger og venter på at blive udnyttet til gavn for virksomhedens overlevelsesevne, indleder Søren Winsløw en artikel i samme magasin, hvor han tager udgangspunkt i et interview med Jacob Hededam fra Heidelberg.

I en tid, hvor den trykte kommunikation er under pres, og hvor udpinte priser skaber ekstra behov for at tænke smartere, vil jeg opfordre flere til at begynde at arbejde med de data, de kan hente rundt omkring i virksomheden. Det kan endda ofte betale sig at tage ekstern hjælp ind, hvis ressourcerne ikke er tilgængelige i virksomheden.