Overskriften er frit sammenstukket fra H.C. Andersens sang: ”I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme, der har jeg rod, derfra min verden går.”

Når vi drager af sted til udenlandske messer, sker det jo med udgangspunkt i vores danske virksomheder. Men vi tager afsted for at se, hvad den store verden omkring os kan tilbyde. Hvor langt er de kommet, hvad kan vi bruge – og er der eventuelt en kollega uden for landets grænser, vi kan bruge i en samarbejdsrelation.

Det er ikke nyt, at verden bliver mindre og mindre, og det er blevet lettere at handle med virksomheder i hele verden. Det er principielt underordnet, om vi køber et produkt/en ydelse i Danmark eller i Tyskland eller i USA. Det kræver derfor, at vi som virksomheder er i stand til at tilbyde vores kunder det samme, eller helst et lidt bedre eller anderledes produkt/ydelse.
Virksomhederne rundt om verden skal dog ikke kun opleves som konkurrenter. De er også partnere, der kan være med til at udvikle vores egne virksomheder.

At være en del af en international organisation eller et internationalt firma giver en helt anden styrke. Lars Nonbye fortæller i maj-nummeret af magasinet, hvad deres internationale samarbejde med organisationen Glimma, betyder for dem og ikke mindst for deres tilbud til kunder med internationale aktiviteter.

Også Niels Rask fra NS Systems siger i en anden artikel i dette nummer af Print og Medier, at internationale relationer er med til at holde dem ”skarpe”. Niels Rask er medlem af Fespas bestyrelse, og han bruger det netværk han skaber her til også at finde sparringpartnere, der kan inspirere, forme og udvikle noget, der passer ind i deres system.

Udenlandske relationer er værdifulde i et udviklingsprojekt, hvor det er sundt at blive udfordret med input uden for den hjemlige andedam.